Vinterns filmtips

 
Här är mina topp 3 absoluta favorit filmer från denna vinter! Bra för er som behöver lite filmtips. 
Lägg märke till att alla filmerna har något genmensamt, de utspelar sig alla i en annan tid alltså med historiska inslag. Monica Z 40-70-tal, 12 years a slave i mitten av 1800-talet och så The great Gatsby 20-tal. Älskar att kolla på sånna filmer, se hur sminket var, kläderna, håret, hur man pratade och betedde sig och hur inredningen var! Så himla kul, och så himla mycket finare allt var förr. Om jag fick välja skulle jag inte leva i den tid jag lever nu, skulle vilja leva på medeltiden eller typ 20/40-talet, så coolt. Och ja som ni märker så är jag intresserad av historia, mitt favorit ämne i skolan med. Men tillbaka till filmerna.
 
På den första bilden ser ni Monica Z som jag tror är bioaktuell nu. Jag såg den igår med Wille och hans föräldrar och tyckte den var jättebra. Även om jag knappt visste vem Monica Zetterlund var innan jag sett filmen.
 
Andra bilden ser ni 12 years a slave som jag o Wille såg i veckan. Det är en otroligt hemsk och väldigt rörande historia om en man som lever i New York med sin familj, han är framgångsrik och har det gått ställt men så blir han kidnappad och säljs som slav under slavhandlen i USA. Där får han jobba i tolv år åt hemska människor.. Vill inte avslöja slutet men den har ett gott slut iallafall. Det hemska är att den är baserad på en sann historia vilket är hemskt. Tror att även denna film är bioaktuell just nu, se den se den se den! 
 
Sist men inte minst så har vi The great Gatsby, en film som visar glitter & glamour med fest o pompa från det glada 20-talet. En sorlig kärlekshistoria med Leonardo Dicaprio i huvudrollen. Såg denna film för jag ska på en fest med temat great Gatsby, och tyckte filmen var riktigt bra. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback